<

2011   Praag      2000   Schiphol
o

Klassiek motief
o

Praag

We waren naar het monument van Kafka geweest, het beeld waar hij, als een ruiter te paard, zit op een hoofdloos figuur. Daarna liepen we wat door de buurt. Opeens kwamen we langs een groep heel hoge herenhuizen, huidkleurig herinner ik me, gepleisterd, waarschijnlijk 19e eeuwse neostijl. Ze waren allen voorzien van een grote gevelsteen. Daarop was, niet meer en niet minder, een fors parallellogram afgebeeld. Rechtop. Hoog boven mij. Klassiek motief, dat hier een betekenis had die ik dacht te kunnen raden.

o

Schiphol

Een tiental jaar eerder, toen ik nog vaak alleen in luchthavens wachtte of rondliep, had ik dat motief ook al gezien. Maar in een heel andere verschijningsvorm: op Schiphol zag ik in de mensenmassa twee jongens flink doorlopen, het was duidelijk dat ze hun vliegtuig niet wilden missen, ze leken van alles van plan te zijn. Ze liepen schuin aan mij voorbij. Ik zag ze half van voren, half van opzij. Ontwerpers waarschijnlijk. Ze hadden allebei een plat koffertje bij zich. Éen van hen had op zijn koffertje dat zelfde motief aangebracht, het parallellogram, maar nu liggend, negentig graden gedraaid. Dat overblijfsel uit de klassieke wereld, dat oeroude motief, nam deel aan hun beweging, werd door één van hen gedragen. En net als zijn drager ging het ergens naar toe.

o