Uit: Gezangen van de Bruid, Haagse Satyren.
|
|
|
Alles is in beweging
|
|
niets is ooit af !
|
|
|
Neem het Grote Glas, Monument
|
|
dat door Marcel Duchamp
|
|
definitief onafgemaakt werd:
|
|
De Bruid Ontkleed door haar Vrijgezellen, Zelfs.
|
|
Eén Vrijgezel werd er niet in gezet
|
|
de Boxwedstrijd ontbrak,
|
|
en het Terrein met de Vlekken en Spatten
|
|
dat rechts onderin had moeten zitten
|
|
is ook al nergens te vinden.
|
|
|
|
|
Toch leefden de bruidsmachine
|
|
en het apparaat van de vrijgezellen
|
|
- elk in Eigen Paneel -
|
|
in harmonie met elkaar:
|
|
hun delen waren op elkaar afgestemd
|
|
hun vonkenregens kruisten elkaar
|
|
de sympathie kwam van twee kanten.
|
|
het was de Bruid in het bovenste deel van het Glas
|
|
die met haar Inscripties het teken gaf
|
|
waarop de Vrijgezellen hun vormen
|
|
met lichtgevend gas mochten vullen
|
|
zodat ze de horizontale beweging
|
|
van hun Klagende Kar
|
|
in een vertikale om konden zetten.
|
|
Haar Beproevingen en Testen
|
|
legden ze vlekkeloos af
|
|
hun hoffelijkheid strekte tot voorbeeld.
|
|
- Hun Uniformen waren immers gevuld
|
|
met de allerfijnste materie! -
|
|
|
Dat het De Bruid was die hen het Eerste Teken gaf
|
|
dat Zij het was die hen inspiratie gaf
|
|
ze zongen er luidkeels over.
|
|
Het gezang dat kwam uit hun Kar
|
|
was monotoon maar loog er niet om
|
|
ze wachtten keurig op eigen Kleur
|
|
en Hun Chocolade konden ze zelf nog malen!
|
|
|
Maar ook aan het eind van déze eeuw
|
|
moet gezegd en gezongen:
|
|
Waar Is Gebleven en
|
|
De Goede Tijden Zijn Niet Meer!
|
|
|
Het lied van de Bruid en
|
|
dat van het Vrijgezellen Apparaat
|
|
- door hun tegenstelling zelf -
|
|
waren in harmonie met elkaar
|
|
maar het is net of hun gezangen
|
|
niet meer passen bijelkaar
|
|
alsof ze vals zijn gaan klinken.
|
|
|
Het was door het timbre van hun stem
|
|
die tegen die van Haar inging
|
|
het was door de inhoud van hun Song
|
|
die tegengesteld was aan Eigen Lied
|
|
dat de Bruid zich tot hen aangetrokken voelde.
|
|
|
Nú volgen De Vrijgezellen haar op de voet.
|
|
De afstand tot elkaar, die de spanning gaf
|
|
wordt niet meer in acht genomen.
|
|
Hun Songs lijken te veel op die van De Bruid!
|
|
|
Wat eens aantrok, stoot nu af!
|
|
|
De Bruid en de Vrijgezellen, ze gaan uit elkaar!
|
|
- De Bruid maakt het vanavond openbaar -
|
|
Luister goed: het hoe en waarom
|
|
wordt vanavond uit de doeken gedaan.
|
|
|
|
- Het enige dat ze misschien nog voor hen kan doen
|
|
is hen opnieuw een test laten afleggen.... -
|
|
|
|
|