Belevenis 2006/2007 Arles - Opgeschreven 2021


.
In 2006/7 kreeg ik de kans een paar dagen in Arles Zuid Frankrijk te zijn. Op een gegeven moment liep ik door de zuilengalerij van het klooster. Naast de kathedraal van Saint Trophime. Vroeg romaans. Ik zag op een tympaan allemaal opgewonden figuurtjes verbonden door primitief draadwerk. Dat had ik nooit eerder gezien. Het draadwerk leek meer op dunne elkaar kruisende repen stopverf. De maker wilde iets laten zien*. Ongeschoold in de godstdiensten, wist ik niet niet wat het voorstelde. Maar ik dacht wel hé, het lijkt wel op de werking van de derde die eerst twee verbindt. En later in de reeks steeds meer verbindt. Alleen zie je de draden niet. Later las ik dat de maker van dat kapiteel de Heilige Geest en zijn werking wilde tonen. De Heilige Geest was op zijn manier aan het netwerken. Kapitelen zitten hoog op een pilaar. Tonen of hoog houden.

Maar de figuren maakte spastische bewegingen, hun overtuiging was collectief maar zonder beschouwelijkheid. Ze leken hysterisch.

Daar stel ik tegenover

- ik citeer een basis tekst 1987. - Je eerste teksten zijn nu eenmaal de betere. -

Het initierende blauwe zwaailicht. De gevoelsvormen. Laatste regels.

' Als dit zwaailicht nooit eens dooft

en ophoudt met zijn werk

dan vlucht het van mij weg omhoog

een gat in dat geen bodem heeft.
Houdt hem dan vast de dief.

Hij neemt iets af

dat dierbaar is. '

Alle Derden van elk van de vier groepen zouden die matigende eigenschap kunnen hebben. De figuren vóór hen ervan te overtuigen niet op steeds dezelfde tijd en plaats te blijven maar verder te gaan. .

En dan is er de verwijzing naar de Getemperde Klavier. .

THE FOUR FILTERS

Tegelijk zijn het de Derden, laatste van elke groep, waar er een soort kristallisering plaats vindt, waardoor elke groep een eigen Veld krijgt..