<

o

Koplampen    In het donker    New York,  1991   Uitbreiding van een verslag uit 2013
o

Bij het uitstappen sta je even op het asfalt. Het is nacht. Op nat asfalt geven de koplampen van auto's een weerschijn. Als je ze frontaal ziet bewegen, heel langzaam en in de nacht en je kijkt terloops naar dat schouwspel dan kan de werkelijkheid anders overkomen. Ik zag tot mijn verbazing kwetsbare gestalten die statig en onaangedaan over de weg hun schreden maakten. Ze waren geheel en al van licht gemaakt. Eerst zie je dat beeld en die werkelijkheid .. Er is een fractie van een seconde een totaal geloof. Je bent verrast. Je blik focust op die stoet. Je krijgt een schokje en je mompelt: wat komt daar nou aan? Maar al gauw zie je dat het beeld gekoppeld is aan een werkelijke omgeving: nat, donker en koud. En dat het ging om de koplampen van auto's die een hoek van negentig raden op het asfalt maken.

Maar in het donker vindt er een schematisering van het tafereel plaats. Die hoek die gemaakt wordt tussen koplamp en reflectie valt weg. De 'kop'lampen staan nu recht op hun uitwaaierende reflecties.

Je ziet dan gestaltes. En je lacht er een beetje om. Alles speelt zich af in een split second.
o

Mijn eerste indruk waren niet de objectieve auto's die met hun lichten aan kwamen rijden. Eerst zag ik die 'lichtfiguren die voortschreden'. Tekens die tussen mij en het werkelijke object kwamen te staan. Indruk die meegevormd werd door eigen belevenissen.
o

2013
o

Zo herinnerde ik me pas na die 'vergissing' en ná dat ik van die belevenis verslag had gedaan in een email (2013 Den Haag aan A v/d Werf) - , dat er in de zestiger jaren elk jaar in Groningen een soort rondgang van professoren plaats vond. Je zag een stoet van wijze mannen en vrouwen in toga's gehuld, een academische baret op het hoofd, voorbij komen. Hun schreden waren bedachtzaam, hun gestaltes breekbaar. Ik moet er meerdere malen getuige van zijn geweest.

Mijn 'visioen' en die plechtige optocht die het academische jaar inluidde kwamen uit één bron.
[licht]

En er waren bovendien de filmpjes die ik iets eerder maakte na een animatie cursus op de SVA - de School of Visual Arts - gecomponeerd op mijn Apple SE computer en daarin verscholen. Foto van een animatieframe. Asahi Pentax. Dezelfde stoet. Uit één bron. 1988, New York.

Het mentale  Performance 1    1987

Zie 'Koplampenkind'   ets  op SVA  1990.   Analogie
o