Uit: Gezangen van de Bruid, Haagse Satyren.
|
|
De Bruid en de Laatste Twee Vrijgezellen
|
of de Lakei en de Goochelaar
|
|
|
In het kader van een of ander prestigieus
|
|
project is het Grote Glas uitgeleend
|
|
aan het Haags Gemeente Museum.
|
|
|
Doodstil hangt en staat Zij in een zaal
|
|
tussen twee glazen platgeperst
|
|
precies zoals haar Vader het had bedacht.
|
|
De kijkers draaien bewonderend
|
|
hun ronden om de Vrijgezellen onder-
|
|
en om de Bruid boven in het Glas.
|
|
|
|
|
Door dat gewentel
|
|
van die bewegende massa
|
|
die draait om het stilstaande vlak
|
|
door dat gedraai van de derde
|
|
om de tweede dimensie
|
|
- de zaal zelf draait ook mee! -
|
|
vouwt zich een vierde dimensie
|
|
om de andere drie heen.
|
|
|
Nu kan zij ontsnappen aan het vlak
|
|
waarin ze sinds 1923 opgesloten zit.
|
|
Langs loodrechte assen breidt ze zich uit
|
|
naar de derde en de vierde dimensie
|
|
En vandaar projecteert ze zich terug
|
|
- maar nu in vrijere vorm -
|
|
naar het Haags Gemeentemuseum.
|
|
Daar gaat ze langs de kamertjes
|
|
waar de kunstwerken zijn
|
|
ze drentelt wat rond huppelt zweeft
|
|
schiet door een muur
|
|
loopt vier of vijf jaren terug.......
|
|
|
Er klinkt pianomuziek
|
|
er wordt geklonken, wijn gedronken
|
|
er is een opening
|
|
kunstenaars tonen hun werken.
|
|
Wat is het er mooi!
|
|
Zou ze in het huis van de goden zijn?
|
|
Zou ze Dionysus en Apollo ontmoeten?
|
|
|
Opeens staat ze stil.
|
|
Wat ziet ze daar??
|
|
Even wankelt ze
|
|
Ze zet een voet verkeerd.
|
|
Daar hangt haar werk!
|
|
De combinaties die door haar
|
|
jaren geleden gevonden zijn
|
|
punt voor punt van haar Werkplaats
|
|
naar een kamertje in het Museum over gebracht!
|
|
En een Vrijgezel die er bij is gaan staan?
|
|
En die claimt er de auteur van te zijn?
|
|
Wel Haar Kleed aan heeft
|
|
maar niet Haar Vaandel draagt?
|
|
Wat volstrekt tegen de Hoffelijke Voorschriften is?
|
|
|
|
|
|
Wie is zijn Sponsor
|
|
wie is zijn Muze geweest?
|
|
|
Niet was zijn Muze een jonge vrouw
|
|
zoals je haar wel op schilderijen ziet,
|
|
die zich nonchalant over de kunstenaar buigt
|
|
en hem hier en daar een woord of beeld ingeeft!
|
|
|
Het is Een Oude Vrijster geweest
|
|
waar hij naar geluisterd heeft
|
|
die in naam van een of ander dubieus ideaal
|
|
gesprekken met haar jongere vriendinnen tapet
|
|
en ze doorgeeft aan wie
|
|
gebrek aan eigen inspiratie heeft.
|
|
Vrijgezel die in het minst niet vermoedt
|
|
dat hij het vertrouwen van De Bruid Zelf
|
|
heeft beschaamd.
|
|
Niet voor niets heeft zijn Schepper
|
|
hem niet in het glas gezet
|
|
het was al vroeg duidelijk
|
|
dat hij al te handig
|
|
met de Zwaartekracht jongleert.
|
|
|
Omdat ze haar Hoffelijkheid
|
|
voor zwakheid hebben aangezien
|
|
omdat ze van haar Timide Kracht
|
|
misbruik hebben gemaakt
|
|
veroordeelt ze hen en verwijst alle twee
|
|
naar de hel van van Haar Esthetica
|
|
waar ze eeuwig moeten fotograferen,
|
|
plagieren en slechte kopieën moeten maken
|
|
van wat al eens eerder en door een ander is bedacht.
|
|
|
En al gauw wordt hun hobby hun straf:
|
|
hun gekerm en geklaag in Haar Hel
|
|
klinkt de Bruid als muziek in de oren!
|
|
|
|
|
|
|