<
,


Geduizel   Opgeschreven vanaf 2019    Reeksologie   Uitgedund 2023

Signs (of tekens) hebben een ruimer semantisch veld dan signals (of signalen). Signalen, die door een apparaat opvangen worden, drukken zich minimaal uit. Apparaten kennen geen subjectivitiet. Signalen zijn objectief.
Ik kan schrijven:
het paar signal / sign verhoudt zich tot een ander paar: het paar image / symbol.
signal / sign   image / symbol. Een reeks van vier. Je ziet onmiddelijk de ontwikkeling in de reeks. Een zich verruimende hiërarchy.
Je kan ook bij 'symbol' beginnen dan is er vervolgens een zich vernauwende hierarchi.
Twee tegengestelde paren. Zoals ook de figuren reeks uit twee paren bestaat. Er is stuivertje verwisseling onderling mogelijk. Er is elasticiteit, vloeibaarheid. Een glijdende schaal.
Meer, minder. Sterker, zwakker. Hoger, lager. Luider, zachter. De zich uit rekkende en samendrukkende golven. In mijn scores vallen die van beeld en geluid samen.

Het door het apparaat opgevangen signaal schakelt van de ene transformatie over naar de andere, richting de waarnemende filmer cq fotograaf. Die in de zelfde mate - richting objectief van het apparaat - met zijn subjectieve instelling aan die transformaties bijdraagt.

De naam van de auteur die dit viertal heeft opgemerkt ben ik kwijt geraakt. Excuses Het was een franstalig artikel. Ik las het in de jaren negentig.

Een vierslag. Mijn grote figuurreeks kent een vierslag. De laatste set geeft een focusing een toespitsing. De proporties van de ontstane beelden zijn 1:8 .

In deze begrippen reeks spelen mijn 'kijk' hulpen een kanaliserende rol: apparaten die met hun sensoren dat wat hen omringt als louter signalen opvangen. De waarnemer zelf, de mens, tendeert naar het symbolische.

Signalen en hun tegenpool symbolen in voortdurende interactie. Subjectief / objectief.

Uit website 2007, een dergelijke visie.

Jaggies twee paren.

Scores, hun rekbaarheid

Kanalen

Gebruik terugpijl van je browser bij de links.