|
De ah, de oh
|
|
|
De ah, de oh.
|
|
Of een ex, een im
|
|
een uitdruk, een indruk.
|
|
|
Zodra de expres zich toont
|
|
gaat de imprès op weg.
|
|
Verschijnt de imprès
|
|
dan is het tijd voor de expres
|
|
om in beweging te gaan
|
|
Dief en politie, zon en maan
|
|
steeds op gelijke afstand
|
|
achtervolgen ze elkaar .
|
|
|
De expres, het spreiden, het tonen
|
|
het geven, het brengen naar buiten van licht. |
|
Het roepen van ah, het vragen
|
|
alles wat uit en ex is.
|
|
Zoals hij doet
|
|
zo is zijn teken
|
|
zo drukt hij zich uit.
|
|
|
De imprès
|
|
het absorberen, het brengen naar binnen
|
|
het lokken, het werven
|
|
het verzamelen van licht
|
|
het donker
|
|
maar ook het roepen van oh, het antwoord
|
|
alles wat in en im is.
|
|
Zoals hij doet zo is zijn teken,
|
|
zo drukt hij zich uit.
|
|
|
De ex, de im
|
|
beiden moeten ze aanwezig zijn
|
|
in mijn bewegeliijk tafereel.
|
|
Hoe kan ik anders zelf expressen, impressen
|
|
mijn blik er naar toe laten schieten
|
|
er onder de indruk van zijn?
|
|
|
De ex die doet en actief is
|
|
de im die ondergaat en passief is.
|
|
De één die op de ander werkt, de ander op de éne.
|
|
|
Tekens der zinnen.
|
|
Steeds veranderen ze in elkaar
|
|
maar nooit zijn ze te zien
|
|
zonder drager of lichaam
|
|
zonder houvast of anker
|
|
zonder hé, zonder hó
|
|
dat zich tussen hen plaatst
|
|
en kleed om hen maakt
|
|
van waar uit ze vertrekken
|
|
waar ze door onzichtbare draden
|
|
lange of korte verbonden mee zijn
|
|
en waar ze in korte of langere tijd
|
|
na allerlei aventuren
|
|
weer naar terug zullen gaan.
|
|
ah, oh!
|
|
zie a d e m t o c h t
|
|
Pas in 2020 heb ik in mijn site onder die expres 'geluid' verstaan. Ik had het langzaam zien aankomen. |
|
Engels door Margaret Gilroy
|
|
|