picture
picture

Schets Den Haag 1986    Terug gevonden notitieboekje. uit 1986. Op web 2022. Een akoestisch beeld.

Vlak na mijn eerste performance had ik een vers geschreven dat Het Gat van Jakobson of Keelgat heette. Er hoorde een tekening bij dat vers. waarin ik (aan mezelf) liet zien hoe bij rotatie mjn eerste vorm in een microfoon veranderde. Vlak voor die performance neergekrabbeld.

Al mijn generatiegenoten hebben meegemaakt hoe pop en rockgroepen opkwamen en hebben hun zangstem gehoord. Dank zij de microfoon, die er voor zorgde dat de luisterende, kijkende massa waar je deel van uitmaakte, bereikt werd. Een geluid dat tot elk korreltje waaruit die massa bestond, doordrong.
[picture]

                                                             Schets 1986

Het vers gaat over het keelgat waar luchtstroom verandert in geluid, vervolgens stem wordt. Zo is er ook een gat (het vierkant stuk asfalt op het kruispunt) waar 'lichtstroom' verandert in beeld. Het is een onmogelijk vers. Toch zegt het iets..Er is sprake van een 'sprekende' gelijkenis. Binnenin de mond is er dat zelfde proces van door laten en tegenhouden. Van articulatie.

Nu in 2022 sta ik op het topje van mijn tijd van leven. En herinner ik me dat vers dat ik gemaakt had in 1986*

Tijdens voorstellingen in 1987-2003 liet ik Jan Noordhoek's stem eerst komen vóór dat er beeld opkwam. Waarom. Ik wilde samen met mijn gedichten een klankruimte laten horen. En niet een man op het toneel zich zien aanstellen. De spreekstem was belangrijk in algemene zin. Vóór dat hij met beeld gemonteerd gaat geworden, is die stem er al. Die spreekstem lijkt daarin op het visuele voorbeeld, zoals ik dat in Performance 1 presenteerde. AA1101. Bij halve rotatie krijg je AA1103.

In dat vlak daarna geschreven bizarre vers waar ik het nu over heb, gaat het over die 'spreekstem'.

De vier toegangswegen (poorten, deuren) waardoor heen de energie van de lucht moet gaan om 'stem' te worden. Luchtpijp, keel, keelholte, mondholte.

De stem is net als het beeld een retorisch instrument.

Na de vondst van de krabbel vond ik een oude computerprint uit 1988. Op kettingpapier gedrukt. Een voorloper van de animatie scores.

Beweging 6. Elke tel telt..Of één frame per tel. Vier slagen. Twee regels.

Kijk naar regel 1 en 2 op de computerprint

Daar maakt mijn eerste beeld - regel 1 - een draai om 'microfoon' te worden. Regel 2.
[picture]

Het inspringen van het tweede bewegingsdeel - deel van de rotatie- bevindt zich midden op scherm.

Waarom liet ik dit zo schieten? Er waren interferenties. Er was tijdens het opbouwen van mijn eerste performance de ongehoorde pressie van iemand van het conservatorium die mij een toneelspeler in de maag wou splitsen, die mijn verzen zou moeten opzeggen op een verhoogd toneel. Ik verhuisde naar New York.

Ik had toen de intuitie dat mijn beelden 'akoustisch' waren.

*Het keelgat of Het Gat van Jakobson.

Ademtocht

Frequenties

Het Levend(ig)e Ding

Het vierkant stuk asfalt

Kantoor heiligen

Stem   Filmpje   Mogwai 4    Stroom Site  

Vertellingen   Perceval die een groep ridders hoort aankomen


go to top

* Het was de taalkundige Jakobson die ooit het keelgat met een kruispunt vergeleek. Die vergelijking las ik tijdens het laatste studiejaar tussen allemaal andere opmerkelijke woorden en zinnen door, verplichte stof voor een tentamen. Een paar woorden, nonchalant opgeschreven, even nonchalant opgevangen. Ik vergat ze weer. Logisch, ik ging direct na de studie naar Thailand en bleef daar een flink aantal jaren.